Deze publicatie maakt gebruik van cookies

We gebruiken functionele en analytische cookies om onze website te verbeteren. Daarnaast plaatsen derde partijen tracking cookies om gepersonaliseerde advertenties op social media weer te geven. Door op accepteren te klikken gaat u akkoord met het plaatsen van deze cookies.
workshopverslagen

Chatbot zorgt voor geld- en tijdwinst

In de HypoTop-workshop ‘Financiën saai? Jouw klant doet toch graag een jaarlijkse check!’ vertelden Jan Verstegen en Denis Koorn van Dialog Group de binnendienstmedewerkers hoe je digitale klantinteractie kunt gebruiken om een jaarlijkse financiële check leuk te maken voor de klant, voor jou en voor je kantoor. “De klant verwacht 24/7 een hoge kwaliteit van service van je kantoor. Daarnaast is de tendens dat dat je proactief met je bestaande klanten in contact gaat. Als mens loop je daarbij tegen grenzen aan. En meer personeel aannemen is niet makkelijk in de huidige arbeidsmarkt.”

Dialog Group maakt klantcontact schaalbaar door het te digitaliseren met een chatbot. “Zo’n chatbot is uiteraard niet bedoeld voor complexe klantsituaties. Maar ze kunnen iemand heel goed door een klantproces leiden. Bijvoorbeeld door je bestaande klanten proactief te benaderen voor een financiële check. Dat zorgt voor geld- en tijdwinst.”

Chatbot breed leuk gevonden
Hoe gaat zo’n proces te werk? Bestaande klanten worden vooraf benaderd per mail en geven op een landingspagina antwoord op de vragen die de chatbot stelt. Leads worden achteraf doorgegeven, evenals een gespreksoverzicht van de chat. Als de klant een vervolggesprek wil, dan doe je dit zelf. Het is niet ander werk dan dat van een lid van een klantteam, alleen geautomatiseerd.

Volgens Verstegen en Koorn blijkt uit onderzoek dat alle leeftijdsgroepen het contact met de chatbot leuk vinden. “Je leert daarnaast meer over life events en de wensen van je klant. Ook verbetert het de relatie met je klanten, waardoor ze jou weten te vinden wanneer het nodig is.”

Social media: hoe maak je content waar mensen stil van blijven staan?

Gebruikers van social media staan stil bij slechts 5% van alle gedeelde content. Hoe kun je ervoor zorgen dat de content van jouw advieskantoor daarbij zit? Volgens Larissa Kramer van contentbureau Snip Snap on Social begint het maken van een strategie met het begrijpen van de voor jouw kantoor belangrijke doelgroep. “Wie zijn jullie potentiële klanten en wat beweegt hen? Waarom verstrekken we hypotheken voor hen?”

In de HypoTop-workshop ‘Hoe blijf je top of mind bij je klant? De kracht van Social Media.’ Vertelt Kramer de binnendienstmedewerkers dat goede content op social media draait om het vertellen van goede verhalen. “Bedenk voor jezelf: wat voor bijzondere verhalen zie jij in jouw kantoor? Heeft het bedrijf of het pand bijvoorbeeld een bijzondere geschiedenis?”

Stel de eigen mensen centraal
Een tip van Kramer is om te kijken hoe je jouw content in een format kunt stoppen. “Een goed format is simpel, origineel, herkenbaar, authentiek, onuitputtelijk en bevat vaste elementen. Het grote voordeel is dat je van te voren al kunt bedenken wat je gaat doen. Je kunt een hele serie tegelijk produceren, die je vervolgens periodiek kunt posten op social media. Vraag bijvoorbeeld in een keer twaalf verschillende klanten of ze een foto voor hun huis kunnen maken en post er elke maand een met hun verhaal erbij. Jouw kijkers weten bovendien telkens weer wat ze kunnen verwachten en kijken daarnaar uit. ” Een populair idee is om medewerkers aan het woord te laten, die bijvoorbeeld een ‘meest gestelde vraag’ beantwoorden of tips geven. “Als je het personeel centraal stelt in een social post, heb je meestal een groter bereik dan als je als ‘bedrijf’ communiceert.”

Workshopthema: ‘De Client Officer laat zich zien’

Chatbot zorgt voor geld- en tijdwinst

In de HypoTop-workshop ‘Financiën saai? Jouw klant doet toch graag een jaarlijkse check!’ vertelden Jan Verstegen en Denis Koorn van Dialog Group de binnendienstmedewerkers hoe je digitale klantinteractie kunt gebruiken om een jaarlijkse financiële check leuk te maken voor de klant, voor jou en voor je kantoor. “De klant verwacht 24/7 een hoge kwaliteit van service van je kantoor. Daarnaast is de tendens dat dat je proactief met je bestaande klanten in contact gaat. Als mens loop je daarbij tegen grenzen aan. En meer personeel aannemen is niet makkelijk in de huidige arbeidsmarkt.”

Dialog Group maakt klantcontact schaalbaar door het te digitaliseren met een chatbot. “Zo’n chatbot is uiteraard niet bedoeld voor complexe klantsituaties. Maar ze kunnen iemand heel goed door een klantproces leiden. Bijvoorbeeld door je bestaande klanten proactief te benaderen voor een financiële check. Dat zorgt voor geld- en tijdwinst.”

Chatbot breed leuk gevonden
Hoe gaat zo’n proces te werk? Bestaande klanten worden vooraf benaderd per mail en geven op een landingspagina antwoord op de vragen die de chatbot stelt. Leads worden achteraf doorgegeven, evenals een gespreksoverzicht van de chat. Als de klant een vervolggesprek wil, dan doe je dit zelf. Het is niet ander werk dan dat van een lid van een klantteam, alleen geautomatiseerd.

Volgens Verstegen en Koorn blijkt uit onderzoek dat alle leeftijdsgroepen het contact met de chatbot leuk vinden. “Je leert daarnaast meer over life events en de wensen van je klant. Ook verbetert het de relatie met je klanten, waardoor ze jou weten te vinden wanneer het nodig is.”

workshopverslagen

Workshopthema: ‘De Client Officer laat zich zien’

Social media: hoe maak je content waar mensen stil van blijven staan?

Gebruikers van social media staan stil bij slechts 5% van alle gedeelde content. Hoe kun je ervoor zorgen dat de content van jouw advieskantoor daarbij zit? Volgens Larissa Kramer van contentbureau Snip Snap on Social begint het maken van een strategie met het begrijpen van de voor jouw kantoor belangrijke doelgroep. “Wie zijn jullie potentiële klanten en wat beweegt hen? Waarom verstrekken we hypotheken voor hen?”

In de HypoTop-workshop ‘Hoe blijf je top of mind bij je klant? De kracht van Social Media.’ Vertelt Kramer de binnendienstmedewerkers dat goede content op social media draait om het vertellen van goede verhalen. “Bedenk voor jezelf: wat voor bijzondere verhalen zie jij in jouw kantoor? Heeft het bedrijf of het pand bijvoorbeeld een bijzondere geschiedenis?”

Stel de eigen mensen centraal
Een tip van Kramer is om te kijken hoe je jouw content in een format kunt stoppen. “Een goed format is simpel, origineel, herkenbaar, authentiek, onuitputtelijk en bevat vaste elementen. Het grote voordeel is dat je van te voren al kunt bedenken wat je gaat doen. Je kunt een hele serie tegelijk produceren, die je vervolgens periodiek kunt posten op social media. Vraag bijvoorbeeld in een keer twaalf verschillende klanten of ze een foto voor hun huis kunnen maken en post er elke maand een met hun verhaal erbij. Jouw kijkers weten bovendien telkens weer wat ze kunnen verwachten en kijken daarnaar uit. ” Een populair idee is om medewerkers aan het woord te laten, die bijvoorbeeld een ‘meest gestelde vraag’ beantwoorden of tips geven. “Als je het personeel centraal stelt in een social post, heb je meestal een groter bereik dan als je als ‘bedrijf’ communiceert.”