Petra Zeevat en Tjarda Lutke
Het is een mooi vak
Hoe kijkt Tjarda zelf terug op haar eerste maand bij Zeevat en welke werkzaamheden voert ze zoal uit? “In het begin zijn Petra en ik samen achter het beeldscherm gaan zitten. Petra vertelde welke stappen ik in elk proces moest doorlopen en hoe ik dat moest doen. Dat voerde ik achter de pc dan direct zo uit. Inmiddels doe ik al veel dingen zelfstandig met Petra in de buurt als vraagbaak. Dossiervorming voor hypotheken, offertes voor schadepakketten, verwerken van schademeldingen en binnenkomende poststukken. Ook ben ik al een paar keer met Edward meegegaan naar een klant. Deze branche kende ik niet voordat ik bij Zeevat kwam werken. Wat ik nu al allemaal doe, smaakt zeker naar meer. Het is een mooi vak en de Zeevat-familie is een fijne werkplek waar ik nog heel veel kan leren.”
Uitbreiding binnendienst
Sinds vorige maand is Tjarda Lutke onderdeel geworden van de Zeevat-familie. Petra leert haar de fijne kneepjes van de binnendienst en Edward laat haar proeven van de buitendienst. Het uiteindelijkje doel is dat Tjarda binnen de Zeevat-familie beide werelden gaat combineren. Het mooie is dat Tjarda door Edward en Petra is aangenomen vanwege haar klantgerichtheid. Die skills mochten zij zelf als klant ervaren in het restaurant waar Tjarda hiervoor werkte. “Klantgerichtheid kun je jezelf niet aanleren. Dat zit in je of niet. Tjarda heeft dat zeker in zich en wil graag leren. Naast de vakopleidingen die ze gaat doen, leren wij haar hier op kantoor de fijne kneepjes van het vak direct in de praktijk. Ik merk nu tijdens het inwerken van Tjarda pas wat ik als binnendienstmedewerker allemaal doe op een dag. Dat is best heel veel!”
Met de komst van Tjarda krijg ik op termijn de handen weer meer vrij voor de bestaande klant. Een Zeevat-klant ben je tenslotte niet voor niets je hele verdere leven. Toch is dat er door de ongekende drukte de laatste tijd bij ingeschoten. Het is mooi te zien dat de klant ons weet te vinden op momenten dat we zelf wat minder zichtbaar zijn. Ook dat is familie. We hebben korte lijnen met de klant, hanteren geen ‘openingstijden’ en zijn laagdrempelig. Met veel klanten hebben we minimaal een keer per jaar contact. Overall kun je zeggen dat we met al onze klanten minimaal een keer in de twee tot drie jaar persoonlijk contact hebben, dus buiten prolongaties en andere mailings. Het ideale beeld is om de helft van mijn tijd met nieuwe klanten bezig te zijn en de andere helft van de tijd met de bestaande klant. Maar in deze hectische tijden is dat onmogelijk en gelukkig hebben onze klanten daar begrip voor.”
Wees secuur
Foutloos werken is de basis voor Petra en ze kan er behoorlijk van balen als ze – en die kans is klein – een stuk terugkrijgt van een acceptatieafdeling. Vanuit de geldverstrekkers wordt ze vaak geprezen om de foutloze aanlevering van stukken. Voor haar is dat de normaalste zaak van de wereld en inherent aan haar functie. Ze begrijpt dan ook niets van de verhalen dat kantoren incomplete stukken over de schutting gooien en dan verwachten dat de acceptanten dit wel even oplossen. “Door zo te werk te gaan verspeel je ook de medewerking bij lastige dossiers of als je een keer een spoedgeval hebt. Wij hebben hier op kantoor best veel explain-zaken. Dat lukt vrijwel altijd omdat de geldverstrekker ons kent en weet dat we hier heel secuur werken. Het goed en foutloos aanleveren van dossiers is dus ook in het belang van je toekomstige klanten.”
Petra begrijpt niets van verhalen dat kantoren incomplete stukken over de schutting gooien en dan verwachten dat de acceptanten dit wel even oplossen
Van reiswereld naar hypotheken
Haar carrière in de verzekerings- en hypotheekbranche begon in de reisbranche. Op het reisbureau waar Petra rond haar twintigste begon, werden naast vakanties ook reisverzekeringen verkocht. Om die te mogen adviseren moest je langer werkzaam zijn en dat vond Petra toen al niet oké. “Een reis- en annuleringsverzekering is belangrijk en in het belang van de klant, dus besloot ik om zelf naast mijn werk een cursus verzekeringen te volgen. Op een gegeven moment wilde ik met mijn toenmalige vriend een huis kopen. Dat lukte niet omdat ons gezamenlijke inkomen te laag bleek. Geen koopwoning, maar mijn interesse voor hypotheken was geboren.”
Petra maakt de overstap naar Univé waar ze gaat werken in de binnendienst. In die functie had zij veel contact met de buitendienst en ze besloot op een gegeven moment ook die kant van het werk zelf te willen ervaren. En zo wordt ze buitendienstmedewerker bij Aegon-onderdeel Elan Financieel Adviesbureau. Het blijkt de mooiste carrièreswitch in haar leven te worden. Niet zozeer vanwege het werk, maar omdat ze daar haar huidige man Edward Zeevat ontmoet die ook in de Elan-buitendienst werkt. Verder in de tijd voelt Petra zich toch meer aangetrokken tot de binnendienst. Of zoals in haar eigen woorden: “Ik ben meer een binnendienst- dan een buitendienstvrouw.” Ze besluit voor zichzelf te beginnen en als zelfstandige binnendienstmedewerkster verzorgt ze voor verschillende adviseurs de backoffice.
Dat doet ze nog steeds op die manier, maar dan bij Zeevat hypotheken & verzekeringen. Nadat Edward de klant heeft geadviseerd, verzorgt Petra de verdere dossiervorming en een snelle klantreis richting de notaris. Waar nodig vraagt ze de benodigde zaken direct bij de klant op. “Ik heb meer het zakelijke contact via de telefoon, app of mail, waar Edward en de andere adviseurs het persoonlijke contact met de klant onderhouden. Zij horen en weten vaak als eerste wat er bij een klant speelt.”
Zeevat hypotheken en verzekeringen is een onafhankelijk financieel advieskantoor met een grote klantenkring in de regio Apeldoorn. In november 2006 begon Edward Zeevat het kantoor en inmiddels is ook zijn vrouw Petra Zeevat-Pieren al jaren een vertrouwd gezicht voor de Zeevat-klant. Nadat Edward de klant heeft geadviseerd, verzorgt Petra de verdere dossiervorming. Dat doet zij waar nodig ook voor de klanten van de andere Zeevat-adviseurs. Ze vullen elkaar naadloos aan. Edward die sterk is in het commerciële en Petra die hem administratief wegblaast. “Maar ik durf het wel een dag aan hem over te laten hoor. Dat gaat hem prima af", wil ze daaraan toevoegen.
Het advieskantoor is onderdeel van hun woonhuis en ligt in een mooie groene omgeving. Binnen word je in een huiselijke sfeer ontvangen en alleen al voor de goede koffie zou je als klant een keer extra langskomen. Maar de meeste klanten worden thuis bezocht door de adviseurs die deze vrijdagmiddag allemaal op kantoor zijn om de week samen af te sluiten.
In deze rubriek delen binnendienstmedewerkers en Client Officers hun ervaringen in de dagelijkse adviespraktijk en geven zij een inkijkje in het reilen en zeilen op het advieskantoor waar zij werken. De redactie van Client Officer magazine bezocht voor deze editie Zeevat hypotheken & verzekeringen en sprak daar met Petra Zeevat-Pieren.
Klantgerichtheid leer je niet, dat heb je in je of niet
Het is een mooi vak
Hoe kijkt Tjarda zelf terug op haar eerste maand bij Zeevat en welke werkzaamheden voert ze zoal uit? “In het begin zijn Petra en ik samen achter het beeldscherm gaan zitten. Petra vertelde welke stappen ik in elk proces moest doorlopen en hoe ik dat moest doen. Dat voerde ik achter de pc dan direct zo uit. Inmiddels doe ik al veel dingen zelfstandig met Petra in de buurt als vraagbaak. Dossiervorming voor hypotheken, offertes voor schadepakketten, verwerken van schademeldingen en binnenkomende poststukken. Ook ben ik al een paar keer met Edward meegegaan naar een klant. Deze branche kende ik niet voordat ik bij Zeevat kwam werken. Wat ik nu al allemaal doe, smaakt zeker naar meer. Het is een mooi vak en de Zeevat-familie is een fijne werkplek waar ik nog heel veel kan leren.”
Petra Zeevat en Tjarda Lutke
Petra begrijpt niets van verhalen dat kantoren incomplete stukken over de schutting gooien en dan verwachten dat de acceptanten dit wel even oplossen
Uitbreiding binnendienst
Sinds vorige maand is Tjarda Lutke onderdeel geworden van de Zeevat-familie. Petra leert haar de fijne kneepjes van de binnendienst en Edward laat haar proeven van de buitendienst. Het uiteindelijkje doel is dat Tjarda binnen de Zeevat-familie beide werelden gaat combineren. Het mooie is dat Tjarda door Edward en Petra is aangenomen vanwege haar klantgerichtheid. Die skills mochten zij zelf als klant ervaren in het restaurant waar Tjarda hiervoor werkte. “Klantgerichtheid kun je jezelf niet aanleren. Dat zit in je of niet. Tjarda heeft dat zeker in zich en wil graag leren. Naast de vakopleidingen die ze gaat doen, leren wij haar hier op kantoor de fijne kneepjes van het vak direct in de praktijk. Ik merk nu tijdens het inwerken van Tjarda pas wat ik als binnendienstmedewerker allemaal doe op een dag. Dat is best heel veel!”
Met de komst van Tjarda krijg ik op termijn de handen weer meer vrij voor de bestaande klant. Een Zeevat-klant ben je tenslotte niet voor niets je hele verdere leven. Toch is dat er door de ongekende drukte de laatste tijd bij ingeschoten. Het is mooi te zien dat de klant ons weet te vinden op momenten dat we zelf wat minder zichtbaar zijn. Ook dat is familie. We hebben korte lijnen met de klant, hanteren geen ‘openingstijden’ en zijn laagdrempelig. Met veel klanten hebben we minimaal een keer per jaar contact. Overall kun je zeggen dat we met al onze klanten minimaal een keer in de twee tot drie jaar persoonlijk contact hebben, dus buiten prolongaties en andere mailings. Het ideale beeld is om de helft van mijn tijd met nieuwe klanten bezig te zijn en de andere helft van de tijd met de bestaande klant. Maar in deze hectische tijden is dat onmogelijk en gelukkig hebben onze klanten daar begrip voor.”
Wees secuur
Foutloos werken is de basis voor Petra en ze kan er behoorlijk van balen als ze – en die kans is klein – een stuk terugkrijgt van een acceptatieafdeling. Vanuit de geldverstrekkers wordt ze vaak geprezen om de foutloze aanlevering van stukken. Voor haar is dat de normaalste zaak van de wereld en inherent aan haar functie. Ze begrijpt dan ook niets van de verhalen dat kantoren incomplete stukken over de schutting gooien en dan verwachten dat de acceptanten dit wel even oplossen. “Door zo te werk te gaan verspeel je ook de medewerking bij lastige dossiers of als je een keer een spoedgeval hebt. Wij hebben hier op kantoor best veel explain-zaken. Dat lukt vrijwel altijd omdat de geldverstrekker ons kent en weet dat we hier heel secuur werken. Het goed en foutloos aanleveren van dossiers is dus ook in het belang van je toekomstige klanten.”
Van reiswereld naar hypotheken
Haar carrière in de verzekerings- en hypotheekbranche begon in de reisbranche. Op het reisbureau waar Petra rond haar twintigste begon, werden naast vakanties ook reisverzekeringen verkocht. Om die te mogen adviseren moest je langer werkzaam zijn en dat vond Petra toen al niet oké. “Een reis- en annuleringsverzekering is belangrijk en in het belang van de klant, dus besloot ik om zelf naast mijn werk een cursus verzekeringen te volgen. Op een gegeven moment wilde ik met mijn toenmalige vriend een huis kopen. Dat lukte niet omdat ons gezamenlijke inkomen te laag bleek. Geen koopwoning, maar mijn interesse voor hypotheken was geboren.”
Petra maakt de overstap naar Univé waar ze gaat werken in de binnendienst. In die functie had zij veel contact met de buitendienst en ze besloot op een gegeven moment ook die kant van het werk zelf te willen ervaren. En zo wordt ze buitendienstmedewerker bij Aegon-onderdeel Elan Financieel Adviesbureau. Het blijkt de mooiste carrièreswitch in haar leven te worden. Niet zozeer vanwege het werk, maar omdat ze daar haar huidige man Edward Zeevat ontmoet die ook in de Elan-buitendienst werkt. Verder in de tijd voelt Petra zich toch meer aangetrokken tot de binnendienst. Of zoals in haar eigen woorden: “Ik ben meer een binnendienst- dan een buitendienstvrouw.” Ze besluit voor zichzelf te beginnen en als zelfstandige binnendienstmedewerkster verzorgt ze voor verschillende adviseurs de backoffice.
Dat doet ze nog steeds op die manier, maar dan bij Zeevat hypotheken & verzekeringen. Nadat Edward de klant heeft geadviseerd, verzorgt Petra de verdere dossiervorming en een snelle klantreis richting de notaris. Waar nodig vraagt ze de benodigde zaken direct bij de klant op. “Ik heb meer het zakelijke contact via de telefoon, app of mail, waar Edward en de andere adviseurs het persoonlijke contact met de klant onderhouden. Zij horen en weten vaak als eerste wat er bij een klant speelt.”
Zeevat hypotheken en verzekeringen is een onafhankelijk financieel advieskantoor met een grote klantenkring in de regio Apeldoorn. In november 2006 begon Edward Zeevat het kantoor en inmiddels is ook zijn vrouw Petra Zeevat-Pieren al jaren een vertrouwd gezicht voor de Zeevat-klant. Nadat Edward de klant heeft geadviseerd, verzorgt Petra de verdere dossiervorming. Dat doet zij waar nodig ook voor de klanten van de andere Zeevat-adviseurs. Ze vullen elkaar naadloos aan. Edward die sterk is in het commerciële en Petra die hem administratief wegblaast. “Maar ik durf het wel een dag aan hem over te laten hoor. Dat gaat hem prima af", wil ze daaraan toevoegen.
Het advieskantoor is onderdeel van hun woonhuis en ligt in een mooie groene omgeving. Binnen word je in een huiselijke sfeer ontvangen en alleen al voor de goede koffie zou je als klant een keer extra langskomen. Maar de meeste klanten worden thuis bezocht door de adviseurs die deze vrijdagmiddag allemaal op kantoor zijn om de week samen af te sluiten.
Klantgerichtheid leer je niet, dat heb je in je of niet