Behóud van een klant kost aanzienlijk minder moeite dan het binnenhalen van een nieuwe klant
Het belang van professioneel klantbeheer
Adfiz/DFO deden een onderzoek naar de prioriteiten van advieskantoren. De top 5:
- Proactief klantbeheer
- Groei in zakelijke markt
- Verhogen efficiency werkprocessen
- Groei binnen bestaande klanten
- Gebruik fintech.
En? Ook herkenbaar voor jou en jouw kantoor?
Toon ondernemersmentaliteit
Om ervoor te zorgen dat je snel van start kunt én dat jij op jouw kantoor het deskundige aanspreekpunt kunt zijn voor je collega’s en manager, ontwikkelt Eerstestap.nl momenteel een webinar voor Client Officers. Over hoe collega’s in de markt succesvol zijn met proactieve nazorg en natuurlijk met de mogelijkheid voor het stellen van jouw vragen. Laat even weten of jij daarin interesse hebt en wat jij vooral zou willen weten. Ik ben bereikbaar op jan.verstegen@eerstestap.nl
Toon ondernemersmentaliteit
Het contact met een klant kan dus in een hoge mate digitaal en geautomatiseerd gebeuren. Wij hebben berekend dat je gemiddeld een uur per klant besteedt voor het selecteren, mailen, herinneren, spreken van de klant en het verwerken van het klantgesprek. Het is dan goed om te weten dat je hiervan 75% kunt besparen! Die winst kan en mag je niet laten liggen, toch?
Bovendien blijken je klanten het contact met je digitale collega te waarderen. Ook al omdat zij veel aan hun hoofd hebben en niet altijd denken aan het recht dat ze hebben om met jou in gesprek te blijven over hun financiële situatie. Zet daarom zelf die eerste stap! En ga er net als je collega’s op andere kantoren mee aan de slag.
De resultaten zijn duidelijk!
Natuurlijk hebben we regelmatig contact met de advieskantoren die de digitale collega gebruiken. Zij geven aan dat het echt loont om samen met hun digitale collega proactief het contact met bestaande klanten op te zoeken. De voordelen die zij noemen:
- Tevreden klanten, doordat je aandacht geeft
- Weer up to date met betrekking tot de situatie van de klant
- Waardevolle leads voor adviesgesprekken
- Minder tijd kwijt
- Structuur in het proces.
Waarbij ook duidelijk onderstreept werd dat het zonder de tooling moeilijker is om een vliegende start te maken. En dat wanneer de tooling goed werkt, het jouw werk als Client Officer efficiënter, beter en leuker maakt.
Dat doe je samen met je digitale collega!
Want volgens ons – en onze klanten – is de combinatie van jouw regie en bewezen digitalisering de sleutel tot succes. Daarom hebben wij samen met advieskantoren de digitale collega ontwikkeld en in de praktijk getest. De digitale collega is aan hun team toegevoegd, onder management van de Client Officer. Heel gaaf om te zien dat advieskantoren dit ook prominent in beeld brengen. Kijk maar eens op de contactpagina van Bureau van Luijk.
Deze digitale collega is een slimme chatbot. Niet zo een van grote corporates die al na twee vragen geen antwoord heeft. Dit is een chatbot die specifiek gericht is op het onderhoud van het betreffende product (bijvoorbeeld: hypotheek). Bovendien stelt de chatbot de vragen. Zo doorloopt de klant het hele voortraject effectief en efficiënt! En de chatbot nodigt ook nog de klanten per e-mail uit voor deze intake. Het enige dat jij nog hoeft te doen is de klanten aan je digitale collega door te geven. Zó organiseer je gestructureerd proactief klantbeheer en krijg je ruimte om je inhoudelijke expertise in te zetten!
Makkelijker, beter en leuker!
Neem even een kwartiertje om te bedenken wat jij en je collega’s voor dit soort klantcontact allemaal moeten doen en hoeveel tijd dit kost. Bedenk je dan ook eens wat het zou schelen als je zelf geen mails en herinneringen moet organiseren om klanten uit te nodigen voor een onderhoudsgesprek. En hoe gemakkelijk het zou zijn als een klant zélf al het voorwerk doet voor dat gesprek, zodat jij ook het werk van je adviescollega veel efficiënter kan maken. En tot slot: hoeveel leuker het zou zijn als je veel minder omkijken naar dit proces hebt en je je kan richten op inhoudelijke support.
De klanten van het advieskantoor waar je werkt hebben bewust voor jullie gekozen. Proficiat! Want daar ging vaak de nodige moeite van jullie kant aan vooraf. Goed om te beseffen. Want behóud van een klant kost aanzienlijk minder moeite. Daarnaast wil je natuurlijk jullie dienstenpakket bij deze klanten uitbreiden. Dat doe je met regelmatige service; ook als de klant niet zelf aanklopt. Proactief vanuit jullie kant dus. Zo blijft een klant je klant én wordt deze steeds waardevoller.
De enige manier om dat goed te doen is met een structurele aanpak. Daarvoor kijken je collega’s naar jou! Want jij bent de spil in dit proces.
Jan Verstegen
directeur Eerstestap.nl
Proactief klantbeheer is essentieel. Natuurlijk omdat je klant daar recht op heeft. Maar ook omdat het de basis is voor duurzaam commercieel succes; dat is een strategisch belang voor je kantoor. De realisatie ervan in de praktijk kost echter moeite. Hieronder tips om jullie proactieve klantbeheer beter, makkelijker én leuker te maken.
Zo wordt jouw proactief klantbeheer efficiënter én leuker!
Het belang van professioneel klantbeheer
Adfiz/DFO deden een onderzoek naar de prioriteiten van advieskantoren. De top 5:
- Proactief klantbeheer
- Groei in zakelijke markt
- Verhogen efficiency werkprocessen
- Groei binnen bestaande klanten
- Gebruik fintech.
En? Ook herkenbaar voor jou en jouw kantoor?
Toon ondernemersmentaliteit
Om ervoor te zorgen dat je snel van start kunt én dat jij op jouw kantoor het deskundige aanspreekpunt kunt zijn voor je collega’s en manager, ontwikkelt Eerstestap.nl momenteel een webinar voor Client Officers. Over hoe collega’s in de markt succesvol zijn met proactieve nazorg en natuurlijk met de mogelijkheid voor het stellen van jouw vragen. Laat even weten of jij daarin interesse hebt en wat jij vooral zou willen weten. Ik ben bereikbaar op jan.verstegen@eerstestap.nl
Toon ondernemersmentaliteit
Het contact met een klant kan dus in een hoge mate digitaal en geautomatiseerd gebeuren. Wij hebben berekend dat je gemiddeld een uur per klant besteedt voor het selecteren, mailen, herinneren, spreken van de klant en het verwerken van het klantgesprek. Het is dan goed om te weten dat je hiervan 75% kunt besparen! Die winst kan en mag je niet laten liggen, toch?
Bovendien blijken je klanten het contact met je digitale collega te waarderen. Ook al omdat zij veel aan hun hoofd hebben en niet altijd denken aan het recht dat ze hebben om met jou in gesprek te blijven over hun financiële situatie. Zet daarom zelf die eerste stap! En ga er net als je collega’s op andere kantoren mee aan de slag.
De resultaten zijn duidelijk!
Natuurlijk hebben we regelmatig contact met de advieskantoren die de digitale collega gebruiken. Zij geven aan dat het echt loont om samen met hun digitale collega proactief het contact met bestaande klanten op te zoeken. De voordelen die zij noemen:
- Tevreden klanten, doordat je aandacht geeft
- Weer up to date met betrekking tot de situatie van de klant
- Waardevolle leads voor adviesgesprekken
- Minder tijd kwijt
- Structuur in het proces.
Waarbij ook duidelijk onderstreept werd dat het zonder de tooling moeilijker is om een vliegende start te maken. En dat wanneer de tooling goed werkt, het jouw werk als Client Officer efficiënter, beter en leuker maakt.
Behóud van een klant kost aanzienlijk minder moeite dan het binnenhalen van een nieuwe klant
Dat doe je samen met je digitale collega!
Want volgens ons – en onze klanten – is de combinatie van jouw regie en bewezen digitalisering de sleutel tot succes. Daarom hebben wij samen met advieskantoren de digitale collega ontwikkeld en in de praktijk getest. De digitale collega is aan hun team toegevoegd, onder management van de Client Officer. Heel gaaf om te zien dat advieskantoren dit ook prominent in beeld brengen. Kijk maar eens op de contactpagina van Bureau van Luijk.
Deze digitale collega is een slimme chatbot. Niet zo een van grote corporates die al na twee vragen geen antwoord heeft. Dit is een chatbot die specifiek gericht is op het onderhoud van het betreffende product (bijvoorbeeld: hypotheek). Bovendien stelt de chatbot de vragen. Zo doorloopt de klant het hele voortraject effectief en efficiënt! En de chatbot nodigt ook nog de klanten per e-mail uit voor deze intake. Het enige dat jij nog hoeft te doen is de klanten aan je digitale collega door te geven. Zó organiseer je gestructureerd proactief klantbeheer en krijg je ruimte om je inhoudelijke expertise in te zetten!
Jan Verstegen
directeur Eerstestap.nl
Zo wordt jouw proactief klantbeheer efficiënter én leuker!
Makkelijker, beter en leuker!
Neem even een kwartiertje om te bedenken wat jij en je collega’s voor dit soort klantcontact allemaal moeten doen en hoeveel tijd dit kost. Bedenk je dan ook eens wat het zou schelen als je zelf geen mails en herinneringen moet organiseren om klanten uit te nodigen voor een onderhoudsgesprek. En hoe gemakkelijk het zou zijn als een klant zélf al het voorwerk doet voor dat gesprek, zodat jij ook het werk van je adviescollega veel efficiënter kan maken. En tot slot: hoeveel leuker het zou zijn als je veel minder omkijken naar dit proces hebt en je je kan richten op inhoudelijke support.
De klanten van het advieskantoor waar je werkt hebben bewust voor jullie gekozen. Proficiat! Want daar ging vaak de nodige moeite van jullie kant aan vooraf. Goed om te beseffen. Want behóud van een klant kost aanzienlijk minder moeite. Daarnaast wil je natuurlijk jullie dienstenpakket bij deze klanten uitbreiden. Dat doe je met regelmatige service; ook als de klant niet zelf aanklopt. Proactief vanuit jullie kant dus. Zo blijft een klant je klant én wordt deze steeds waardevoller.
De enige manier om dat goed te doen is met een structurele aanpak. Daarvoor kijken je collega’s naar jou! Want jij bent de spil in dit proces.