Deze publicatie maakt gebruik van cookies

We gebruiken functionele en analytische cookies om onze website te verbeteren. Daarnaast plaatsen derde partijen tracking cookies om gepersonaliseerde advertenties op social media weer te geven. Door op accepteren te klikken gaat u akkoord met het plaatsen van deze cookies.

Lindenhaeghe

Niet opgeven, doorzetten, je doet het voor je gezondheid, je komt er beter uit. Dat werk…

Dus sta op, doe wat rek- en strekoefeningen, ren naar die klant en help mee om hem weer gezond te maken! 

“Ik zie deze Client Officer dan ook als een personal trainer: iemand die naast kennis en kunde ook beschikt over motivational skills”

Verbindende rol intermediair

Waar ik wél in geloof is de verbindende rol van het intermediair en de bank. De financieel adviseur – klein of groot maakt daarbij niet uit – kent de klant, de markt en vooral: de valkuilen. En: hij of zij heeft een groot bereik! Alleen al het intermediair dat bij Adfiz is aangesloten bereikt zo’n 7 miljoen Nederlanders. Dat zijn 5.250.000 mensen om het gesprek over financiële gezondheid mee te voeren. De Client Officer – binnendienstmedewerker met kennis én klantcontact – speelt hierbij een rol van betekenis. Samen met de accountmanager en de financieel adviseur onderhouden zij het contact met de klant en gaan ze in gesprek vanuit actief klantbeheer: waar staat de klant nu in het leven, waar gaat en wil hij naar toe. En: wat kunnen we nu doen om straks problemen te voorkomen.

Zeker, het zal duwen en trekken zijn. Want mensen zijn best lui en praten over financiën staat niet bovenaan de favoriete gespreksonderwerpen, maar een goede adviseur zet door. Ik zie deze adviseur (of accountmanager of Client Officer) dan ook als een personal trainer: iemand die naast kennis en kunde ook beschikt over motivational skills en daarom voor de klant écht het verschil kan maken.

“Driekwart van de Nederlanders is financieel niet gezond. Dríekwart?! Dat is nogal wat”

Maar hoe ziet die toekomst eruit en wat nemen we mee uit het afgelopen – wederom gekke – jaar? Eén ding is zeker, de omstandigheden zorgen voor onrust en onzekerheid. En dan heb ik het niet alleen over ‘het virus’ maar vooral over onze portemonnee. Kijk bijvoorbeeld naar het bericht dat deze week in de media verscheen: driekwart van de Nederlanders is financieel niet gezond. Dríekwart?! Dat is nogal wat. En er valt ook weinig te nuanceren. Want deze groep geeft dan wel aan dat ze geen (acute) problemen ervaren maar ze voelen zich wél ongezond. Ze weten namelijk dat er problemen ontstaan bij een zogeheten Lifequake’; een heftige verandering in het leven waarbij de financial geldstromen van richting veranderen. Denk aan ziekte, ontslag, echtscheiding, overlijden en pensioen. Wanneer je niet in staat bent zo’n wending op te vangen, ben je inderdaad niet bepaald financieel gezond.

De overheid ziet en erkent het probleem. En wil helpen. Ik citeer: “We hebben de oproep om vanuit een brede coalitie oplossingen te ontwikkelen om het financiële gedrag – en daarmee de financiële gezondheid – van Nederlandse huishoudens te verbeteren. Hierbij zullen alle betrokken partijen afzonderlijk én gezamenlijk hun verantwoordelijkheid moeten nemen in hun dienstverlening naar hun klanten toe. Belangrijk uitgangspunt daarbij is dat er een gezamenlijke en eenduidige definitie van financiële gezondheid gaat worden gehanteerd.” Nu weet ik niet hoe dit bij u overkomt maar ik haak hier echt af. Alsof het vangen van financiële ongezondheid in een definitie (en hier dan een campagne omheen bouwen) ons gaat helpen het verschil te maken. Ik geloof daar niet in.

Ewald Bary
Lindenhaeghe

December is de tijd dat we traditioneel terug- én vooruitkijken. We kijken naar waar we staan en hoe we daar gekomen zijn. Naar ‘wat we kunnen leren van de afgelopen maanden en hoe we kunnen verbeteren’. December is een maand van reflectie en bezinning; het is daarnaast de springplank naar de toekomst.

Jouw klant wil financieel gezond zijn, bied hulp! De Client Officer is belangrijker dan ooit!

Niet opgeven, doorzetten, je doet het voor je gezondheid, je komt er beter uit. Dat werk…

Dus sta op, doe wat rek- en strekoefeningen, ren naar die klant en help mee om hem weer gezond te maken! 

“Ik zie deze Client Officer dan ook als een personal trainer: iemand die naast kennis en kunde ook beschikt over motivational skills”

Verbindende rol intermediair

Waar ik wél in geloof is de verbindende rol van het intermediair en de bank. De financieel adviseur – klein of groot maakt daarbij niet uit – kent de klant, de markt en vooral: de valkuilen. En: hij of zij heeft een groot bereik! Alleen al het intermediair dat bij Adfiz is aangesloten bereikt zo’n 7 miljoen Nederlanders. Dat zijn 5.250.000 mensen om het gesprek over financiële gezondheid mee te voeren. De Client Officer – binnendienstmedewerker met kennis én klantcontact – speelt hierbij een rol van betekenis. Samen met de accountmanager en de financieel adviseur onderhouden zij het contact met de klant en gaan ze in gesprek vanuit actief klantbeheer: waar staat de klant nu in het leven, waar gaat en wil hij naar toe. En: wat kunnen we nu doen om straks problemen te voorkomen.

Zeker, het zal duwen en trekken zijn. Want mensen zijn best lui en praten over financiën staat niet bovenaan de favoriete gespreksonderwerpen, maar een goede adviseur zet door. Ik zie deze adviseur (of accountmanager of Client Officer) dan ook als een personal trainer: iemand die naast kennis en kunde ook beschikt over motivational skills en daarom voor de klant écht het verschil kan maken.

“Driekwart van de Nederlanders is financieel niet gezond. Dríekwart?! Dat is nogal wat”

Maar hoe ziet die toekomst eruit en wat nemen we mee uit het afgelopen – wederom gekke – jaar? Eén ding is zeker, de omstandigheden zorgen voor onrust en onzekerheid. En dan heb ik het niet alleen over ‘het virus’ maar vooral over onze portemonnee. Kijk bijvoorbeeld naar het bericht dat deze week in de media verscheen: driekwart van de Nederlanders is financieel niet gezond. Dríekwart?! Dat is nogal wat. En er valt ook weinig te nuanceren. Want deze groep geeft dan wel aan dat ze geen (acute) problemen ervaren maar ze voelen zich wél ongezond. Ze weten namelijk dat er problemen ontstaan bij een zogeheten Lifequake’; een heftige verandering in het leven waarbij de financial geldstromen van richting veranderen. Denk aan ziekte, ontslag, echtscheiding, overlijden en pensioen. Wanneer je niet in staat bent zo’n wending op te vangen, ben je inderdaad niet bepaald financieel gezond.

De overheid ziet en erkent het probleem. En wil helpen. Ik citeer: “We hebben de oproep om vanuit een brede coalitie oplossingen te ontwikkelen om het financiële gedrag – en daarmee de financiële gezondheid – van Nederlandse huishoudens te verbeteren. Hierbij zullen alle betrokken partijen afzonderlijk én gezamenlijk hun verantwoordelijkheid moeten nemen in hun dienstverlening naar hun klanten toe. Belangrijk uitgangspunt daarbij is dat er een gezamenlijke en eenduidige definitie van financiële gezondheid gaat worden gehanteerd.” Nu weet ik niet hoe dit bij u overkomt maar ik haak hier echt af. Alsof het vangen van financiële ongezondheid in een definitie (en hier dan een campagne omheen bouwen) ons gaat helpen het verschil te maken. Ik geloof daar niet in.

Ewald Bary
Lindenhaeghe

Jouw klant wil financieel gezond zijn, bied hulp! De Client Officer is belangrijker dan ooit!

Lindenhaeghe